Posted by : kagusia sobota, 23 listopada 2013

Kilka osób już mnie o to pytało, więc dzisiaj będzie tutorial o clipping maskach.
Clipping mask (maska odcinania) służy do wypełniania kształtu obrazkiem. Jest to bardzo prosta i pożyteczna funkcja, która pozwala nam tworzyć prace o wyszukanych formach.

Aby stworzyć ten efekt potrzebujemy (chociaż) dwóch elementów na oddzielnych warstwach. Na jednej warstwie stwórzmy kształt np. koło. Na drugiej, powyżej dajmy jakiś obrazek np. render. Teraz mamy trzy opcje, które pozwolą nam stworzyć maskę. 
1. Klikamy na warstwę z renderem (tak żeby była aktywna), klikamy layer->create clipping mask (warstwa->utwórz maskę odcinania). 
2. Drugi sposób to kliknięcie na warstwę z renderem prawym klawiszem myszy i wybranie create clipping mask. 
3.Trzeci, najszybszy to najechanie myszką pomiędzy te dwie warstwy z naciśniętym altem i kliknięcie w to miejsce, gdy pojawi nam się kłódka. 
We wszystkich przypadkach efekt będzie taki sam, a wyglądać to będzie tak:

Warstwa z renderem jest "przypięta" do warstwy z kształtem strzałką jak na obrazku. Oczywiście do danego kształtu możemy przypiąć więcej niż jedną warstwę.
Do czego nam się to może przydać? Przede wszystkim do uatrakcyjnienia kształtu sygnatur, avatarów, bannerów. Ciekawe efekty możemy również uzyskać stosując CM do wypełnienia napisów.
Przykład pracy z zastosowaniem cm-ek:
Stworzyłam prosty kształt (zaokrąglony prostokąt), który wzbogaciłam nawiasami klamrowymi. Połączyłam je w jedną formę. Render, teksturę tła, wzorki przypięłam clipping maskami do warstwy z kształtem (dodatkowo zduplikowałam render i nie przypinałam go, bo chciałam, żeby uszy wystawały). Za postacią stworzyłam serduszka, które wypełniłam (znowu clipping maskami) renderami z różnymi królikami.
I to tyle, Jeśli ktoś miałby jakieś pytania, chętnie odpowiem w komentarzach :)

{ 2 komentarze... read them below or Comment }

  1. O, wreszcie dokładnie wiem, jak użyć opcji, które mi pomachały w ps'ie. Wielkie dzięki ^^
    Btw, mogłabyś zarzucić tym renderem z Celes?

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że komuś się przydał ten tutek :)
    render: http://img51.imageshack.us/img51/6139/znbq.png

    OdpowiedzUsuń

- Copyright © 2013 Broken Graphics - Gumi - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -