Posted by : kagusia niedziela, 29 czerwca 2014


Po długiej przerwie, zabrałam się za kolejny poradnik, jest to kontynuacja posta o napisach. Poprzednia część: klik
 1.
Na początek zajmiemy się opcjami, które pozwalają nam uatrakcyjnić nasz napis. Poniżej czysty tekst.
Klikamy prawym przyciskiem myszy na warstwę z napisem i wybieramy blending options/opcje mieszania.
2.
Pokaże nam się okno z różnymi stylami, które wykorzystamy do naszego napisu. Na pierwszy ogień idzie Gradient Overlay, który doda nam do napisu gradient. Ustawimy tu tryb mieszania, kąt pod jakim ma padać gradient, czy skalę. Dodatkowo klikając na obrazek gradientu, możemy go dowolnie zmieniać i modyfikować (pisałam o tym w tutku na temat gradient map).
3. 
Kolejnym punktem jest Pattern Overlay. O wzorkach powstał osobny tutorial i tam wszystko zostało dokładnie opisane.
4.
Często przeze mnie stosowanym narzędziem jest Stroke, tworzy ono obrys wokół obiektu. Oprócz standardowej linii w różnych kolorach, możemy wybrać wzorek (zmieniając Fill Type na Pattern), dzięki czemu uzyskamy ciekawszy efekt. W opcjach możemy zmienić wielkość, czy ramka ma być wewnątrz czy na zewnątrz i tryb krycia.
5.
Kolej na Drop Shadow i Inner Shadow. Pierwsza opcja generuje nam cień za obiektem, druga wewnątrz. Warto trochę dłużej zatrzymać się przy możliwościach tych narzędzi, bo oprócz zmiany koloru, kąta padania, czy odległości, możemy również wpłynąć na kształt cienia.
6.
Ostatnimi narzędziami z tej listy będą Outer Glow i Inner Glow, czyli blask zewnętrzny i wewnętrzny. Jak same nazwy wskazują podświetlą nam one nasz napis. Oprócz opcji podobnych do tych z punktu 5, outer glow oferuje nam również zastosowanie gradientu.
7.
Chciałam jeszcze napisać o dwóch sposobach, które dość często stosuje, ale już nie związanych z opcjami mieszania.
Ten prosty efekt powyżej można uzyskać duplikując warstwę z napisem, zmieniając jej kolor i przesuwając trochę w lewo lub prawo.
Kolejny napis został wzbogacony clipping maską, czyli maską odcinania, o której pisałam tu.

Należy pamiętać, aby nie przesadzać z efektami, zwłaszcza gradienty uznawane są od pewnego czasu za niemodne ;)

Poniżej kilka prac z napisami z różnymi zastosowaniami:
1.
Mamy tu typową pracę z zastosowaniem C4D i innych abstrakcyjnych tekstur i kształtów. Napis składa się z dwóch bezszeryfowych fontów (Lastwaerk regular i gogo big) i oryginalnie kolor podchodzi pod biel. Umieściłam go niedaleko postaci, chciałam uniknąć wciskania w róg. Tekst jest na warstwie, która stworzona została przed wszelkimi akcjami ze zmianą barw i nasycenia tj. gradient map, kontrast, dodawanie światła/cienia itp. Dzięki temu napis wtapia się w pracę i nie odstaje. Dodając świecenia, nałożyłam je też na napis, stąd np. różowy kolor na "the". Przy tego typu grafikach, dobrze sprawdza się (choć nie zawsze) dodanie do tekstu clipping maski z całą pracą.

2.
Tutaj wykorzystałam napis jako część tła. Gdy robimy grafikę ze znaną postacią lub serią, tekst będzie dla większości osób czytelny nawet jeśli nie będzie widać wszystkich liter. Czcionka dopasowana jest do wycinankowego klimatu pracy.

3.
W tej sygnaturze akcja rozgrywa się na środku, a po bokach mamy puste i jednolite tło. Poprowadzony napis przez środek, pełni funkcję ozdobną, wygląda jak wzorek. Sam cytat nie jest zbyt ważny w tej pracy, dlatego jest delikatny i nie do końca czytelny. Użyłam prostego, bezszeryfowego fonta, koloru różowego, skopiowałam warstwę z napisem, zmieniłam barwę na niebieską i przesunęłam cytat nieco w prawo.

Na koniec kilka praktycznych wskazówek i rad odnośnie napisów:
1. Staraj się nie umieszczać ich w narożnikach pracy, szukaj im optymalnego miejsca w okolicach renderu.
2. Nie ograniczaj się tylko na wstawieniu jednego słowa np. nicku. Dużo lepiej wyglądają grafiki z tekstami w dwóch rzędach np. nick + nazwa serii/bohatera/cytat.
3. Jeżeli nie jest to zamierzony efekt, nie rób dużych napisów. Kiedyś mówiono, że optymalna wielkość to maks 20 pt.
4. Jeśli nie wiesz co napisać na pracy, skorzystaj z gotowych tekstów na teksturach lub bez tła w formacie .png. Np. w serwisie deviantart.com wpisz text textures, text png. Pomimo, że korzystasz z gotowców możesz podpatrzeć co do siebie pasuje, albo jak można skomponować coś ciekawego.
5. Nie twórz napisów na sam koniec. Najlepiej pomyśleć o nich przed nakładaniem gm, kolorowych tekstur i innych rzeczy związanych ze zmianą barw. Wtedy będziesz mieć pewność, że tekst również będzie wtopiony.
6. Nigdy, ale to nigdy nie korzystaj z fontu Comic Sans, nawet jeśli bardzo Cię kusi, uwierz mi na słowo, nie chcesz tego robić.
7. Jeśli nie masz pewności co do koloru, użyj któreś z tych zastosowanych na pracy np. z włosów, czy stroju postaci z rendera. Unikaj stosowania czystej bieli i czerni, zamiast tego użyj niebieskoczarnego, albo ciepłej bieli.
8. Nie stosuj zbyt wielu efektów. Z własnego doświadczenia wiem, że najlepiej napis wygląda bez żadnych ozdobników. Nie zawsze jednak jest to możliwe (zwłaszcza gdy napis zaczyna nam się zlewać z resztą pracy). Ja najczęściej stosuję niezbyt intensywne obramowanie 1px, lub przesunięty duplikat warstwy z napisem ze zmienionym kolorem.
9. Nie bój się eksperymentować, przecięte słowo, odwrócony cytat, tekst oplatający postać, możliwości jest nieskończenie wiele. Może za pierwszym razem nie wyjdzie, ale będzie wiadomo, że traktujesz napis jako integralną część swojej pracy.
10. Jeśli nie masz pomysłów, podpatrz jak to inni robią, nie bój się korzystać z poradników - zawsze coś Cię może zainspirować. Ciekawy tutorial znajdziesz np. tu: klik.

To na tyle, jeśli chodzi o napisy. Sama czasami mam problemy z tym zagadnieniem, ale mam nadzieję, że ten poradnik komuś się przyda :)


{ 10 komentarze... read them below or Comment }

  1. Hej,
    Najłatwiej chyba będzie tak:
    1. zaznaczeniem prostokątnym obejmij obszar jaki ma mieć kształt i wypełnij je kolorem.
    2. użyj pióra (pen tool) robiąc nim trójkąt, który ma być wcięciem, kliknij tam prawym przyciskiem myszy, wybierz make selection, wciśnij delete i gotowe.

    Ramka z kropek:
    1. Zaznacz kształt który zrobiłeś/aś (tam gdzie masz warstwy, najedź na okienko z kształtem i kliknij trzymając ctrl).
    2. W opcjach na samej górze programu wybierz select->modify->contract, ustaw tam np. 5 px.
    3.Upewnij się, że masz aktywne narzędzie do selekcji (skrót klawiszowy: m). W okolicach obiektu kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz make work path aby stworzyć ścieżkę.
    4. Stwórz nową warstwę, Wybierz biały kolor i standardowy pędzel, ustaw np. 5 px. Wejdź w window->brushes. W zakładce brush tip shape na dole w spacing ustaw ok. 200%
    5. Wybierz narzędzie pióro (pen tool), przy obiekcie kliknij prawym przyciskiem myszy i wybierz stroke path, z rozwijanej listy wybierz brush (pędzel) i kliknij ok. Powinna zrobić Ci się kropkowana ramka, naciśnij delete aby usunąć ścieżkę.
    6. W podanym przez Ciebie obrazku, kropkowana ramka prześwituje (albo ogólnie zmniejszone jest krycie). W oknie warstw kliknij na obrazek z kropkami z przytrzymanym ctrl. Kropki w ramce powinny się zaznaczyć. Przejdź na warstwę z kształtem i kliknij delete. Wyłącz warstwę z białą kropkowaną ramką. Wyłącz warstwę z białym tłem i zapisz kształt jako .png.

    Sam kształt na pewno można znaleźć już gotowy gdzieś w internecie, sposób który podałam jest moim zdaniem najłatwiejszy, bardziej dokładnie można by to wykonać bawiąc się piórem i jego narzędziami. Co do samej ramki pewnie jest jakiś łatwiejszy sposób (najlepiej pewnie zrobić to w illustratorze :P), ale ten jest mi znany.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem kompletnym nowicjuszem jeśli chodzi o tworzenie rożnych grafik. Nic nie wiem i nic nie umiem. Twoje piękne dzieła zachęciły mnie jednak do spróbowania. Czy mogłabyś mi polecić jakiś prosty program do robienia podobnych cudeniek jakie robisz ty ? Z góry dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prostym i darmowym programem jest gimp, który ma wiele podobnych narzędzi jak photoshop, w którym ja pracuje. Słyszałam jeszcze o photofiltre, który ma sporo gotowych filtrów do obróbki grafik i zdjęć. Mam nadzieję, że któryś z nich przypadnie Ci do gustu i powodzenia z przygodą z grafiką :)

      Usuń
    2. Skuszę się więc na wypróbowanie gimp'a :)
      Dzięki za pomoc ;)

      Usuń
  3. Kochana a mogłabyś jeszcze mi powiedzieć jak Tworzyć taką warstwę jak w tym wpisie : http://broken-graphics.blogspot.com/2013/10/tutorial-pattern.html Chodzi mi o ten obrazek , na którym napisałaś "wzorek tutorial pattern". Jak robić takie cuda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej,
      obrazek z tutka jest zrobiony sposobem opisanym w tamtym poradniku. Kształt chmurki miałam już gotowy, wypełniłam go wzorkiem klikając prawym na warstwę i wybierając blending options (tryby mieszania). Tam w zakładce pattern overlay wybieram wzorek i gotowe. Ramkę można zrobić również w blending options w zakładce stroke. Jak tworzyć i wgrywać wzorki napisałam w tamtym poradniku. Jeśli miałabyś jakieś pytania pisz :)

      Usuń
  4. Myślę, że w każdym programie graficznym da radę coś takiego zrobić (chociaż nie wiem jak z paintem ;)). Ja bym proponowała Ci gimpa, jest darmowy, nie waży dużo i jest po Polsku. To jest po prostu 6 pomniejszonych zdjęć do takich samych rozmiarów i poustawianych w nowym pliku z takim przerwami.

    OdpowiedzUsuń
  5. Poo, niedługo powinnaś zrobić kącik w stylu "Pytania i odpowiedzi" xD A za tutorial o napisach nic, tylko pokłony. Napisy zostały wymyślone przez jakiegoś szaleńca :<

    OdpowiedzUsuń
  6. 54 year old VP Quality Control Standford Cameli, hailing from Guelph enjoys watching movies like Body of War and Foreign language learning. Took a trip to Rock-Hewn Churches of Ivanovo and drives a Duesenberg SJ Speedster "Mormon Meteor". kotwica

    OdpowiedzUsuń

- Copyright © 2013 Broken Graphics - Gumi - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -